5-12-aastaste lastega töötavate lasteaedade ja koolide õpetajate jaoks on loodud metoodiline materjal kodulinna õppimiseks eesti ja vene keeles, mis koosneb suurest Tallinna kaardist, huvitavate ja oluliste asukohtade loetelust ja kirjeldusest koos loovate mitteformaalsete ja interaktiivsete kinnistavate ülesannetega.

Haabersti

  • Kuie kool (Vabaõhumuuseumis)

    Ülesanne: «Kooli osad»
    Vajalikud materjalid: värviprinter, paber, käärid, laminaator
    Eesmärk: eesti ja vene keeles kooli osade nimetuste õppimine ja/või kordamine
    Juhend:
    1. Laadige alla vene- ja/või eestikeelsed kaardid.
    2. Trükige need värviprinteril välja, soovi korral võib ka lamineerida.
    3. Kasutage kaarte eesti ja/või vene sõnavara läbitöötamiseks.
  • Pronksskulptuur «Ilves» Loomaaia Põhjavärava juures (autor Enn Roos, 1983)
    Eesti laskemeeskonna poolt aastal 1937 Soomes toimunud võistluselt toodud ilvesekutsikas Illu sai kaks aastat hiljem asutatud Tallinna Loomaaia esimeseks asukaks.

    Ülesanne: «Ilves» postkaart
    Vajalikud materjalid: värviprinter, paber, käärid, ümbrikud.
    Eesmärk: õppida selgeks paberkandjal postkaarte kirjutamist ja ära saatmist.
    Juhend:
    1. Laadige alla vene- ja/või eestikeelne tööleht.
    2. Trükige välja vajalik koopiate arv.
    3. Kirjutage postkaart ning saatke see lasteaiale ja/või partnerkoolile.

Kesklinn

  • Trammi skulptuur Vana-Lõuna depoo juures
    Tallinna trammi ajalugu ulatub aastasse 1888, mil alustas tööd esimene hobutramm. Elektrilised trammid võeti kasutusele 1921. aastal, enne seda võis linnas näha ka bensiinimootoriga rööbassõidukeid. Pärnu maantee viadukti juures haljasalal asuv trammiskulptuur püstitati Tallinna trammiliikluse 100. juubeliks.

    Ülesanne: «Tramm».
    Eesmärk: trammidealaste teadmiste kordamine ja kinnitamine.
    Juhend:
    1. Lugege fakte trammide kohta
    2. Vastake küsimustele

 

  • Eesti Panga muuseum
    Muuseumi saalides esitatud videoklipid, interaktiivsed mängud ning virtuaalsed näitused tutvustavad külastajatele Eesti maksevahendite ja raha trükkimise ajalugu ning Eesti Panga tegevust ja selle rolli eurotsoonis. Keldrikorrusel näeb ka päris kullakangi. Samuti on saalis võimalik mängida majanduslikku arvutimängu, läbida majandusalaste teadmiste testi ning õppida selgeks rahadetektori kasutust.

    Mäng: «Eurosendid» doomino.
    Eesmärk: arvu koostise kordamine ning kinnitamine, “Raha” teema kordamine.
    Juhend:
    1. Laadige alla kaardid.
    2. Trükige neid värviprinteri abil ning lõigake välja, soovi korral võib ka lamineerida.
    3. Kasutage kaarte doominomänguks.

 

  • Kadrioru Jaapani aed
    Ülesanne: «Joonista looduslike värvidega».
    Eesmärk: looduslike värvide omasduste uurimine.
    Juhend:
    1. Joonista pilti kasutades looduslike värvide abil, näiteks nii.

 

  • Aegna saar
    See on ainus Tallinna linna osa, mis ei ole ülejäänud linnaga vahetult ühendatud. Suurusele vaatamata leiab siit küllaga nii inimese poolt ehitatud kui ka looduslikke vaatamisväärsusi. Samuti on saarel rikkalik fauna, mis ulatub metssigadest ja rebastest merikotkadeni. Aegnale pääseb regulaarselt käiva katamaraaniga Tallinna kesklinnast.

    Ülesanne: «Looduslike aarete otsimine».
    Eesmärk: tähelepanu arendamine.
    Juhend:
    1. Laadige alla fail.
    2. Trükige värviprinteril välja üks koopia iga lapse jaoks ning lamineerige neid vihmase ilma puhuks.
    3. Paluge lastel Aegna reisi jooksul leid akõik ülesandes nimetatud looduslikud aarded.

 

  • «Laste Vabariik» Maarjamäe lossis
    Eesti Ajaloomuuseumi poolt Maarjamäe lossi loodud hariduslik-mängulises keskkonnas saavad lapsed selgeks õppida riigi

 

  • Maa-alune Härjapea jõgi ning endine vesiveski (Juhkentali 11)
    Kalevi spordihalli koha peal asusid vanasti tiigid, millest läbis Ülemiste järvest alguse saanud ning üle tänapäevaste Pronksi ja Jõe tänavate alade sadama suunas voolanud Härjapea jõgi. 20. sajandi alguses sai mitmeid vesiveskeid ning tööstusi tööle pannud jõgi reostatuse tõttu torusse suunatud.

    Ülesanne: «See on oluline!»
    Eesmärk: kordamine ja kinnitamine.
    Juhend:
    1. Tutvustage lastele Härjapea jõe ajaloo. Rääkige tööstuse arengust ning looduse kaitsmise tähtsusest.
    2. Laadige alla tööleht.
    3. Trükige igale grupiliikmele välja üks koopia. Jagage need laiali ning täitke ülesanne ära.
    4. Aidake muuta meie koduplaneet puhtamaks! Soovi ja võimaluse korral tehke leitud “aaretega” ühisfoto ning saatke see aadressil info@viverekool.ee märkusega «Uudishimulik lennuk»

 

  • Šokolaadimuuseum Chocolala keldris (Suur-Karja 20), külastus on tasuta
    Muuseumis saab:
    1. näha, kuidas valmistatakse kakaoubadest šokolaadi ning kuidas tehakse šokolaadikomme. Tootmisprotsess toimub klaasi taga, mis võimaldab külastajatel seda jälgida.
    2. tutvuda 1920. ning 1930. aastate Eesti parimate šokolaadimeistritega
    3. näha ajaloolisi pakendeid, mis on kunstiteose nime väärt
    4. vaadelda 30-kilost täisšokolaadist valmistatud lõvikuju
    5. üritada lõhna järgi ära arvata erinevaid šokolaadi valmistamisel kasutatavaid lisandeid (vaniil, tsitrusekoor, kaneel jne)
    Juhend:
    1. Laadige alla eesti- või venekeelne voldik ning vajadusel trükige see välja.
    2. Valikuline: lamineerige voldik parema säilivuse jaoks.
    3. Kui lapsed ei oska veel lugeda, lugege neile voldikut ette, kui aga juba oskavad, siis pakkuge neile tutvuda sellega iseseisvalt.

 

Kristiine

  • Löwenruh’ park
    Ülesanne: «Lõvi» lapbook.
    Eesmärk: õpitud materjali kordamine ja kinnitamine, peenmotoorika arendamine, silmaringi avardamine.
    Juhend:
    1. Laadige alla lapbook.
    2. Trükige see välja ning järgige selles olevaid juhiseid.
    3. Soovi korral trükige ja lõigake välja lõvi mask, kinnitage see kummi või kepikese külge ning korraldage «lõvietendus».

 

  • Vivere kool (Tondi 55) — ajalooline hoone, endised kasarmud. Kutsume osalisi külla teepausile 🙂
    Tondi sõjaväelinnaku koosseisu kuulunud hoone ehitati 1910. aastate alguses Peeter Suure merekindluse osana. Aastatel 1940-1991 kasutati selle Nõukogude armee poolt kasarmuna, seejärel seisis see kuni 2004. aastani tühjana. Enne Vivere kooli sisse kolimist asus hoones Rahvusvaheline Ülikool Audentes.

 

Lasnamäe

  • Punane ja Valge majakad
    Tallinna liitsihi alumine ehk Valge ja ülemine ehk Punane majakas said rajatud vastavalt aastatel 1806 ja 1835. Huvitavaks asjaoluks on see, et tuletornide praegused värvid on esialgsete vastandiks, ehk Punane on tegelikult mustvalge ning Valge on hoopis punaseks värvitud. Valge majaka järgi sai nime ka sellest mööda kulgev tänav.

    Loovtöötuba: tee järjehoidja raamatule!
    Juhend:
    1. Prindi valmis järjehoidja kujund paberile või kartongile.
    2. Lisa valmis kujundusele isikupärased initsiaalid ja/või detailid.
    3. Laminaatori abil lamineeri järjehoidja, saates selle läbi laminaatori.
    4. Pärast lamineerimist lõika järjehoidja kontuuril, et eemaldada liigsed ääred ja muuta see korrektseks ja hoolitsetuks.

 

  • Endise lennuvälja juhtimistorn ja angaar (Paevälja pst. 5)
    Mäng: «Lennuki osad».
    Eesmärk: sõnavara arendamine.
    Juhend:
    1. Avage linke ja nimetage lennuki osasid eesti ja vene keeles.
    2. Link 1
    3. Link 2

 

  • «Lennuki maja» (Kahu 4) — endine lennuvälja teenindushoone
    Endise Lasnamäe lennuvälja koosseisu kuulunud paekivist hoones tegutses kuni aastani 2022 Lasnamäe Noortekeskus, nüüdseks sai see korterelamuks ümber ehitatud.

Mustamäe

  • TalTech-i sisehoovis asuvad skulptuurid

 

  • Nõmme suusasild
    Mustamäe nõlval asuv jalakäijatele ja suusatajatele mõeldud sild rajati aastal 1986 ning kannab Tallinna Tehnikaülikooli deviisi “Mente et manu” ehk “Mõistuse ja käega”.

 

  • Tauno Kangro skulptuur «Mustamäe kaunitar» Parditiigi pargi tiigis
    Kuulsaima kaasaegse eesti skulptori loodud hallist graniidist vees lamava naise kuju paigaldati tiiki aastal 2005. Paari kilomeetri kaugusel Männi pargis asub ka üks teine Kangro teos, «Mõtlev mees».

Nõmme

  • Nõmme raudteejaam. Võib mainida, et ajalooliselt ei Nõmme ega Kopli ei kuulunud Tallinna koosseisu ning samuti tuletada meelde, et ka linna piires on võimalik rongiga sõita.

 

  • Glehni rahula (Glehni lossi paepanga jalamil). Ekstsentrikust Glehn sai oma naise maetud vee alla ning loonud samasse väikest ilusat tiikidega parki.
    Ülesanne: online-mõistatuse lahendamine.
    Eesmärk: nähtu ja õpitu kordamine ja kinnitamine.
    Juhend:
    1. Lahenda ära online-mõistatus

 

  • Nõmme suusahüppemägi
    Ülesanne: «Lõbusad suusatajad».
    Eesmärk: sõnavara ja peenmotoorika arendamine.
    Juhend:
    1. Laadige alla fail ning trükige see välja
    2. Värvige ja lõigake suusatajad välja. Liimige hambatikud kujukeste kätele ning jäätisepulgad nende jalgadele.

 

Pirita

  • Koch perekonna kabel Pirita velodroomi kõrval

 

  • 1980. a. Olümpiamängude sümbol Pirita jõe suus.
    Võib tuletada meelde, et Olümpiamängude ajal toimusid kõik veespordivõistlused Tallinnas. Samuti võib rääkida suurimatest mängude ajaks valmis saanud ehitistest (Purjespordikeskus, Teletorn, Linnahall, Olümpia hotell)

 

  • Georg Lurichi mälestusmärk Pirita teel
    Lurich oli üks Esimese Vabariigi aja kolmest kõige kuulsamast maadlejast, 1904. a. Saint Louis’e Olümpiamängude kullavõitja ning tervisliku eluviisi edendaja. Pirita tee äärde püstitatud mälestusmärki on varastatud rohkem kui 10 korda.

 

  • Vabaõhukool

Põhja-Tallinn

  • L seeria auruvedur Balti jaamas.

 

  • Paljassaare linnukaitseala
    Võib rääkida, kuidas kaitsealale toodi šoti veiseid, et need hooliksid selle pinnase eest, väetaksid seda ning toetaksid sellega toitumisahela funktsioneerimist, mõjutades positiivselt pesitsevaid linde.

    Ülesanne: «Linnuvaatlusparadiis».
    Eesmärk: silmaringi avardamine.
    Juhend:
    1. Laadige alla materjal
    2. Tutvuge sellega ning lahendage selles olevaid ülesandeid

 

  • Linnamesindus (Kopli 93). Mesilaste eluga tutvumine (ainult soojemal aastaajal).
    Mesilane

 

  • Kutsu Žoriku mälestusmärk Arsenali Keskuse juures
    Ülesanne: «Koosta nimed».
    Eesmärk: lugemisoskuse arendamine.
    Juhend:
    1. Laadige alla fail
    2. Trükige see välja. Võib kasutada värvilist paberit
    3. Lõigake iga lapse jaoks šabloon ja tähed välja
    4. Koostage nendest lapse nime ja/või teisi sõnu